torsdag 21 januari 2016

Samtal i Borlänge

På Mötesbokarnas kontor i Borlänge. 
Det är glädjande att se hur arbetssättet nu blir mer och mer befäst. 
En av mina mätmetoder är att lyssna på vad mina kollegor pratar om på lunchtimmen. 
En gång i tiden när vi tog över verksamheten, var lunchämnena klart fritidsorienterade: TV-serier, nyheter, matrecept, bantningsmetoder eller bara vädret. 
Idag pratas det bara jobb. Aktuella projekt, utmaningar man har, goda resultat eller nåt problem som behöver lösas. 
Missförstå mig inte nu: det finns inget rätt eller fel i det här. Man får gärna tala om precis vad som helst på lunchen, men det jag ser är ett team som är så engagerat och uppfyllt av det de sysslar med att de inte kan låta bli att fortsätta prata om det på lunchen. 
Idag ville jag göra en intervju på engelska med teamet för att få höra från dem vad som är skillnaden för dem med det här sättet att jobba. 
Jag ska använda den i ett speciellt sammanhang, därför behövde den vara på engelska. 
Alla var lite nervösa och hade stort motstånd mot engelskan, men när jag tog bort villfarelsen att jag skulle videofilma, satte vi igång.

Jag sa också: nu ska ni inte bara prata om det positiva, allt måste få vara med. Men på den envetet upprepade frågan från mig om nackdelarna med det här arbetssättet, kunde ingen komma på något som var negativt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar